Inleiding
De jaarlijkse bijscholing voor administratiemedewerkers van begraafplaatsen en gedenkparken is van belang om bij te blijven op je vakgebied. De nadruk ligt op actuele ontwikkelingen, kennis opfrissen en verbreden, praktische inzichten delen met elkaar, met frisse blik naar je werkzaamheden kijken en elkaar inspireren tot professioneel en met plezier werken. De zes pijlers van de bijeenkomst zijn:
- Actualiteiten
- Verdieping in een hoofdthema
- Toetsing van kennis
- Praktische handvaten
- Vragen en praktijk casuïstiek van deelnemers
- Ontmoeting van collega’s en delen van ervaringen
Actualiteiten
We bespreken de belangrijkste actualiteiten, waaronder:
- Wanneer wordt de nieuwe Uitvaartwet van kracht en wat zijn de belangrijkste veranderingen? Hoe daar tijdig op in te spelen?
- Wat zijn de gevolgen van de nieuwe Omgevingswet voor begraafplaatsen? Welke artikelen uit de beheerverordening moeten overgeheveld worden naar het omgevingsplan?
- Welke vorm van lijkbezorging is het meest en minst duurzaam? (LCA-studie)
Verdieping in beleid ten aanzien van natuurgraven en de uitgifte van herdenkingsbomen
Begraafplaatsen hebben een grote uitdaging om concurrerend te blijven en inkomsten te genereren voor de exploitatie. Hoe doe je dat in tijden van bezuinigingen? De vraag naar onderhoudsvrije natuurgraven en herdenkingsbomen neemt toe. Hoe tijdig op die trend in te spelen?
- Welke soorten natuurgraven zijn er?
- Voor welke termijnen geef je die uit?
- Welke tarieven zijn marktconform?
- Hoe verwerk je die in de administratie?
- Wat zijn de aandachtspunten bij de uitgifte van herdenkingsbomen?
- Welke rol is er voor de administratie?
Toetsing van kennis en praktische handvaten ten aanzien van regelgeving voor grafbedekkingen
Hoe zit het met jouw accurate kennis van wet en regelgeving? De ervaring leert dat die in de loop van de tijd kan wegzakken of achterhaald wordt door nieuwe wetgeving of ontwikkelingen. Tijdens deze bijeenkomst krijg je 20 toetsvragen voorgelegd over praktijksituaties die zijn toegespitst op grafbedekkingen. Dan weet je meteen of je nog up to date en ‘2025-proof’ bent.
Aan bod komen onder andere de situaties:
- Wat is het verschil in definitie tussen een grafbedekking, gedenkteken, grafmonument, gedenksteen en een grafzerk?
- Hoe zit het met de eigendomsrechten van grafbedekkingen?
- Waar regel en vind je de afmetingen van en voorwaarden voor de toegestane grafbedekking?
- Zijn de afmetingen van de grafbedekking gelijk aan die van de grafafmetingen?
- Aan welke hedendaagse voorwaarden moeten grafbedekkingen voldoen?
- Welke eisen stel je aan grafbedekkingen van algemene graven?
- Grafmonumenten en gedenktekens van glas wel of niet toestaan?
- Wat zijn de voordelen en nadelen van een meldingsplicht en vergunningprocedure bij de aanvraag van een grafbedekking?
- Kun je nabestaande verplichten om te kiezen voor een duurzame groene grafbedekking?
- Hoe kun je duurzame grafbedekkingen stimuleren?
- Wie is verantwoordelijk voor het onderhoud van (oude) grafbedekkingen?
- Welke onderhoudsmiddelen zijn wel en niet toegestaan?
- Hoe te handelen als nabestaanden Roundup of chloor gebruiken voor het reinigen van hun grafbedekking?
- Wat is het verschil tussen mossen en korstmossen op een grafbedekking?
- Wanneer mag je spreken van verval van een monument en hoe bepaal je dat?
- Welke procedure te volgen bij achterstallig onderhoud en verval?
- Wat is het verschil tussen het consolideren, restaureren en vervangen van grafmonumenten die in verval zijn?
- Wat is de verwijderingsprocedure bij afloop van het grafrecht?
- Kan een ander dan een familielid het grafrecht en de grafbedekking overnemen als dat grafrecht niet verlengd wordt?
- Wanneer kun je monumenten van graven met een onbepaalde graftermijn verwijderen?
- Kun je voor grafrechten voor onbepaalde tijd onderhoudsrechten in rekening brengen?
- Hoe regel je de voorwaarden en uitgifte van een grafbedekking op een dubbelgraf?
Uiteraard besteden we ook aandacht aan enkele uitzonderlijke situaties en geven we tips.
Ontmoeting en ruimte voor eigen vragen
We bouwen ruimte in voor specifieke vragen en lastige praktijksituaties ten aanzien van administratieve zaken voor begraafplaatsen én ruimte voor het delen van ervaringen met collega’s. Deze vragen en situaties kun je vooraf doorgeven.
Werkwijze
De onderwerpen worden interactief besproken en verlevendigd met praktijkvoorbeelden. Voorafgaand aan de bijeenkomst vindt een schriftelijke inventarisatie plaats, waarbij je ook jouw persoonlijke vragen aangeeft. Een documentatiemap wordt uitgereikt. Op verzoek verlenen we een certificaat van deelname aan deze jaarlijkse bijscholing.
Praktische informatie
Doelgroep
- Administratiemedewerkers van begraafplaatsen en gedenkparken
- Teamleiders en coördinatoren
Data en locatie
Maarn: in 2025
Smilde: in 2025
Amsterdam: in 2025
Werktijden
Van 9.00 tot 16.00 uur
Investering
De kosten bedragen € 395,- per persoon, inclusief verblijf, lunch en documentatiemap
Deze beroepsgerichte bijscholing is vrij van BTW
LOB-leden ontvangen een korting van 10% (kortingscode: LOB-lidmaatschapsnummer)
Aanmelding
Via de website of het bijgevoegde aanmeldingsformulier, uiterlijk 3 weken voor aanvang van de bijeenkomst
Dit programma kan ook in-company als teamdag worden aangeboden
De algemene voorwaarden van Van Oort & Ros – Partners bij Ontwikkeling zijn van toepassing